Castellers de Vilafranca i Bordegassos de Vilanova colles punteres per la diada castellera de les Sa
Castellers de Vilafranca
La colla Castellers de Vilafranca es va fundar a primers de setembre de 1948 de la mà d’Oriol Rossell que en va ser el primer cap de colla. El debut, diguem-ne oficial, es va produir a la veïna localitat de Sant Cugat Sesgarrigues el dia 14 d’aquest mateix mes i any. El color distintiu va ser els primers anys el rosat-vermellós fins el 1956. A primers del 1957, els Castellers varen fer la primera sortida ara amb camises verdes com a distintiu a Manresa, el dia 5 de maig (la resta de la indumentària és la comuna a totes les altres colles: pantaló blanc, faixa negra i mocador vermell amb petits punts blancs).
D’ençà el 1969, quan es va carregar el primer quatre de vuit vilafranquí, la colla ha estat sempre una de les capdavanteres, assolint el punt roent amb la trajectòria de les temporades 1995-2000. En la darrera dècada, la colla ha estat també capdavantera en la creació de noves construccions com la torre de nou amb folre i manilles, el quatre de nou amb folre i l'agulla (aquest darrer només descarregat fins ara pels Castellers de Vilafranca), la torre de vuit i en la recuperació de construccions mítiques del segle passat com el pilar de vuit amb folre i manilles.El 15 de novembre del 1998, els Castellers de Vilafranca es van convertir en la primera colla a carregar el primer castell de deu pisos de la història: el tres de deu amb folre i manilles. Els Castellers de Vilafranca han estat mereixedors de la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya i de la Medalla de la Vila de Vilafranca del Penedès.
Bordegassos de Vilanova<
Vilanova i la Geltrú compta des del 1972 amb una colla castellera pròpia, els Bordegassos de Vilanova. La colla, que vesteix camisa de color terros, a patit una trajectoria molt irreular al llarg dels seus més de trenta anys de vida. Els feliços anys setanta els van portar als vuit pisos però els vuitanta els van ensorrar. A partir del 1991, inicien una recuperacio meteòrica que els situa, cap a 1999, en el grup de colles més properes a les quatre colles dominants.
Els castells de nou, un domini exquisit del pilar de sis i la trempera de tot un poble els situa a l'espera de Sant Fèlix però de l'any 2000 cap aquí l'evolucio de la colla sembla haver-se estancat potser per culpa de la manca d'efectius provocada per la saturacio d'una colla victima de temporades massa llargues i dures. A l'actualitat, es pot dir que els Bordegassos formen part del grup de colles que, a l'espera de que fallin les de dalt, pacientment treballen per a la glòria. Per molts contratemps que puguin tenir, els vilanovins mantenen els troncs que els van portar al cinc de vuit i al tres de nou i no tenen res a envejar als Caprossos qui, podriem dir, encapçalen aquest segon gran grup de colles.
Cugat Comas // Freqüència Iluro