Xevi Vilert, llibres de gegant

President de la cooperativa Robafaves

Ja treballava en el món dels llibres i l’any 1975 va ser un dels fundadors de la llibreria més emblemàtica de la ciutat: “Ens vam ajuntar la llibreria de l’antiga Unió de Cooperadors i els treballadors de la llibreria Capgròs i vam fer una llibreria que es deia Robafaves”, explica Xevi Vilert, actual president del comerç que, tres anys després de la seva creació, es va constituir en cooperativa. Tant el nom com la icona que caracteritza la llibreria són elements ben coneguts de la cultura mataronina. “La nostra manera de fer estava vinculada a la cultura però, a més a més, amb la cultura local”, explica Vilert. Per això el gegant de la ciutat els va semblar una bona font d’inspiració. “Volíem que Robafaves fos un referent de la cultura de la ciutat, igual que ho era el gegant perquè els gegants sempre han format part de la cultura”, raona l’actual president de la cooperativa de la llibreria del carrer Nou.

Trenta-cinc anys després de la fundació, Robafaves és un de tants referents de la ciutat, tal i com els seus membres pretenien des de bon començament. “Diferents generacions han pogut trobar-hi un assessorament, un acompanyament a les seves lectures, una voluntat d’iniciació en el plaer de llegir”, afirma Xevi Vilert.

No obstant això, ara per ara Robafaves es troba amb un repte, com tot el sector. Es tracta de les innovacions tecnològiques, com ara el llibre electrònic. De moment, però, Vilert i els seus socis no ho veuen tant com un obstacle sinó com una oportunitat. “El llibre electrònic és un format interessantíssim que té moltes oportunitats però que paral·lelament arrossega algunes dificultats i les pot solucionar la llibreria”, assegura Vilert. Es refereix, és clar, a l’assessorament que es pot oferir des de Robafaves.

“No s’acabarà”“El plaer de llegir no es pot aturar tecnològicament”Per a Xevi Vilert l’olor de Robafaves o de qualsevol altra llibreria és ben familiar i quotidiana. Està acostumat a estar envoltat de llibres i no creu que això canviï. “La lectura no morirà mai, el plaer de llegir o la voluntat d’adquisició de coneixements no s’esgotarà i un dels elements serà el llibre, que tindrà diferents formats”, afirma Vilert sense dubtar-ho. Sense voler caure en la comparació fàcil, Vilert fa una analogia entre llegir i estimar. “Sempre hi haurà algú que estimi o tothom haurà estimat com a mínim un cop a la vida”, diu el president de la cooperativa Robafaves. En aquesta línia, afegeix que una de les millors experiències és observar com algú aprèn a llegir. “Veus un nen ajuntar lletres i dir paraules i és fascinant, això no es pot acabar”, conclou Xevi Vilert.

Apunts

Defineix-teSóc un bon noiUn llibre“Crim i càstig”, de Fiódor DostoievskiUna pel·lícula“Amarcord”, de Federico FelliniUn viatgeA Cuba amb els meus fillsUn llibreterFrancisco Puche de la llibreria Proteo de MálagaUn somniQue no anem més endarrere del que ja hem anat