![](http://www.totmataro.cat/portal/images/stories/albums/ciutat/repor_platja.jpg)
La ciutat veu en aquest sector una important oportunitat per a la seva promoció econòmicaMataró té sol, té platja i té patrimoni. Vivim en una ciutat atractiva pel turisme, tot i que no en som conscients. Ara però, l’ajuntament vol canviar això i ha decidit potenciar el turisme com un sector emergent a la ciutat, sobretot, en aquests temps que són tant complicats per l’indústria tèxtil, fins ara un dels majors motors econòmics de la ciutat.Per aquest motiu en el darrers temps hem sentit parlar de moltes activitats relacionades amb el món turístic com la construcció d’hotels, un nou servei de golondrines, o programes per atraure a més visitants. Sovint aquestes idees ens arriben de manera vaga i segurament hi ha qui es mostra recelós davant la idea d’un possible futur turístic de Mataró. Les activitats que s’estan encetant, però, ajuden a dibuixar una primera idea d’aquest nou Mataró obert i preparat pel turisme.
Són diverses les activitats que la ciutat ofereix, tant a visitants com als propis mataronins, per passar una bona estona a la ciutat. Tot i que el majors atractius són la platja i el seu bon clima, la ciutat vol anar més enllà i prepara ofertes complementàries a la jornada a la sorra. Des de fa temps, la festa major de Les Santes és un dels principals eixos sobre els quals s’ha treballat la promoció turística de la ciutat. També el festival musical Cruïlla de cultures s’ha convertit en una de les millors banderes per atraure visitants.
Aprofitar la platja també de nitPerò aquest estiu s’han iniciat dues noves activitats recollides sota la marca “Mataró, lloc de trobada”. Es tracta de “Nit i platja” i “Entre llunes”, dues activitats organitzades en concertació amb el sector privat i que han d’animar les nits mataronines. “Nit i platja” reuneix les propostes dels ‘xiringuitos’ ubicats al passeig marítim i que permet gaudir de la platja d’una manera diferent, amb cinema, monòlegs humorístics i sessions de dj’s. En canvi “Entre llunes” és una proposta molt més original i nova, que oferirà activitats a la platja únicament els dies en què hi hagi lluna plena. Així, els dies de juliol, agost i setembre en els quals la lluna brilli sencera, es podrà assistir a una sessió de tai-chi a la sorra de la platja, escoltar històries d’amor mar endins o sopar a l’espigó escoltant contes.
No només la nit es presenta interessant a la ciutat. Ja fa temps que Mataró disposa de rutes turístiques, especialment relacionades amb el seu patrimoni arquitectònic. La ciutat presenta edificis del segle XVI, de l’època barroca, del neoclàssic i del modernisme, i seguint aquestes quatre èpoques es van crear quatre recor-reguts diferents per la ciutat. Però com dèiem anteriorment, el mar és el principal atractiu de la ciutat, i per aquest motiu l’any passat i dins de la denominació de “Mataró Ciutat Mediterrània” es va crear la Ruta del Mar que recorda la relació de la ciutat amb el Mediterrani. Aquesta va ser una de les activitats més seguides durant l’estiu passat, ja que fins a un 10% de les persones que es van acostar als punts d’informació van demanar per aquesta ruta. Més de mil consultes als tres punts d’informacióEl primer punt d’informació turística es va instal·lar a l’ajuntament ara fa un any i va atendre fins a 818 consultes durant l’estiu. Veient l’èxit aconseguit aquest any els punts s’han ampliat fins a tres, amb una nova caseta al passeig Marítim i una altra al Mataró Parc. Aquests primers dies de funcionament han estat molt satisfactoris i només en el primer mes d’estiu s’han rebut fins un miler de consultes.
L’Antònia és una de les noies que s’encarreguen d’atendre els visitants al punt de la platja. Ella explica com la majoria de turistes que rep Mataró són persones properes a la ciutat que venen atretes per la platja: “La gent de les comarques veïnes ve a passar el dia a Mataró. Al matí venen a la platja i a la tarda volen saber què hi ha per fer, què poden veure a la ciutat”. Malgrat tot, pel punt hi passa moltíssima gent i cadascú s’interessa per qüestions diferents. “Els estrangers demanen informació pràctica: on es poden allotjar, transports...” afegeix l’Antònia, que també ens explica com les oficines són útils per la gent de Mataró que s’hi adrecen, principalment, per demanar el programa del Cruïlla de cultures i s’interessen per Les Santes.
Mataró ja gaudeix actualment de diversos allotjaments per acollir els visitants que s’hi volen quedar més d’un dia. Amb hotels, hostals i un alberg de joventut, l’oferta s’ampliarà properament amb un nou hotel que es construirà en un solar al passeig Marítim, just al costat del port. De moment, però, una de les opcions més escollides pels turistes és l’hotel Colon. La recepcionista d’aquest hotel explica com la majoria de persones que arriben a la ciutat són de la resta de l’estat espanyol i que ho fan per qüestions de treball. Per aquest motiu la majoria arriben sols i es queden només tres o quatre nits, fins que solucionen les seves qüestions.
Però també hi ha una porció que arriba de visita i que sovint és queda durant tot un cap de setmana. “Notem un augment quan són dies assenyalats a Catalunya. Per exemple, quan hi ha carreres als circuits o la nit de Sant Joan” explica Nancy que afegeix, “també per la festa major augmenta el fluxe”. Amb tot, a Mataró encara li queda una important tasca per vendre la seva imatge i aconseguir fer-se un lloc en el panorama turístic. El llarg camí, però, ja s’ha iniciat.